De meerwaarde van groen en natuur voor vastgoed

De meerwaarde van groen en natuur voor vastgoed

FACTSHEET GROEN MEER DAN MOOI EN GEZOND

Groen heeft meer positieve effecten op onze leefomgeving dan op gezondheid en welbevinden alleen. Groen kan ook een goede rol vervullen voor de waterhuishouding en biodiversiteit in de bebouwde omgeving. En het kan helpen de effecten van geluidsoverlast te beperken. Voorts kan groen een positief effect hebben op de vastgoedwaarde van woningen en kantoren. Dit document biedt meer inzicht in de algemene voordelen van groen en is daarmee een aanvulling op de factsheets die specifiek ingaan op de meerwaarde van groen in relatie tot gezondheid en welbevinden bij Wonen, Werken, Leren en Zorg.

De factsheet  kun je lezen via deze link

HET EFFECT VAN NATUURLIJKE RUIMTE OP DE PRIJZEN VAN NABIJGELEGEN WONING (Daams Sijtsma en Van de Vlist )

In dit artikel wordt het effect van aantrekkelijke natuurlijke ruimte op de prijzen van Nederlandse woningen geschat. We operationaliseren aantrekkelijke natuurlijke ruimten door landgebruiksgegevens te combineren met unieke gegevens over de waargenomen aantrekkelijkheid van natuurlijke ruimten. In onze belangrijkste resultaten daalt het effect van aantrekkelijke natuurlijke ruimte op de prijzen van woningen van 16,0% voor woningen binnen 0,5 kilometer, tot 1,6% voor woningen tot 7 kilometer verderop. Onze bevindingen bevorderen bestaande hedonische studies door te verifiëren dat economische voordelen van wonen in de buurt van natuurlijke ruimte zich over grotere afstanden uitstrekken. Dit heeft belangrijke implicaties voor het overheidsbeleid met betrekking tot investeringen in natuurlijke ruimte in de buurt van woonwijken.

Het rapport kun je lezen via deze link

DE WAARDEN VAN NATUUR AFGEMETEN AAN WONINGPRIJZEN

Natuur is waardevol, onder andere omdat het een belangrijke recreatieve functie heeft. Veel natuur is vrij toegankelijk en dus kan de waarde ervan niet op basis van toegangsprijzen worden geraamd. Maar door te kijken naar de prijzen van in de nabijheid van natuur gelegen woningen kan toch een indruk worden verkregen van een deel van de maatschappelijke waarde van natuur.

Het rapport kun je lezen via deze link

BOMEN EN WONINGPRIJZEN (Bouwknegt en Schilder 2023)

Deze studie laat zien dat mensen het gemiddeld genomen prettig vinden als er bomen in de nabije omgeving van hun woning staan. Een flinke boom in de buurt leidt toch al gauw tot vijf- tot tienduizend euro extra verkoopwaarde. Dit gemiddelde resultaat lijkt echter niet het hele verhaal te vertellen: we vinden opmerkelijke verschillen in de resultaten. In sommige groene gemeenten wordt ondanks de ruime hoeveelheid groene ruimte een extra boom heel erg gewaardeerd, terwijl dat in andere groene gemeenten juist niet het geval is. Voor versteende gemeenten geldt iets vergelijkbaars: soms leidt een meer groen daar tot een hogere huizenprijs, maar soms ook niet. Ook binnen een gemeente kunnen in verschillende buurten verschillen in waardering van groen worden gevonden.

Het rapport kun je lezen via deze link

Humans Spaces

Dit  onderzoek laat zien dat  het brengen van elementen van de natuur op de werkplek, of ze nu echt of kunstmatig zijn, positieve effecten heeft op de resultaten van werknemers. Daarom moeten werkgevers, wanneer ze nadenken over kantoorontwerp en de impact ervan op werknemers, serieus rekening houden met de hoeveelheid contact met de natuur die op de werkplek wordt geboden, om zowel een positief welzijnsniveau onder werknemers te behouden als de prestaties van werknemers op een optimaal niveau te houden. Ons onderzoek heeft specifiek aangetoond dat verschillende elementen van de natuur een positieve impact kunnen hebben op de individuele werknemer en de belangrijkste hiervan zijn wereldwijd de voorziening van natuurlijk licht, een raam en groen in de kantoorruimte.

Als het voor een werk- / kantooromgeving opgaat, dan ook zeker voor een woonomgeving. Het gaat namelijk de impact van de omgeving op mensen, ongeacht wat de functie is die mensen daarbinnen vervullen. Mensen zijn bereid meer te betalen voor iets dat een positieven impact op hen heeft.

Het rapport kun je lezen via deze link

 

Top